Pagini

luni, 3 februarie 2014

Haiku-ul japonez în secolul al XX-lea (3)



5 – Perioada de după al doilea război mondial  (1945 – 50)

            5.1 Dzbaterea în jurul « Daini Gajutsu » ( Haiku-ul, arta secundară) (1946)

În 1946, anul ce a urmat sfârşitului războiului din Pacific, un eseu, Daini Geijutsu (Artă secundară-asupra haiku-ului modern) este publicat de către un critic literar, Takeo Kuwabara. Acest eseu critică haiku-ul şi tanka tradiţionale. După război, cea mai mare parte dintre Japonezi gândesc cred că Japonia ar trebui să dobândească un mod de gândire internaţional, astfel încât cultura japoneză să fie modernizată. În primul rând, autorul susţine că ar fi dificil să se facă distincţia între haiku-ul scris de un poet cunoscut şi cel de un poet aflat în condiţii de anonimat. El a concluzionat că importanţa unui scriitor de haiku se bazează pe criterii premoderne, ca şi numărul de studenţi sau de numărul de publicaţii într-o revistă, distinctă de arta adevărată, că haiku-ul, mai degrabă decât arta, va fi un fel de exerciţiu de competenţă. Această negare  a haiku-ului a agitat lumea haiku mai mult  decât a făcut-o  Jiken haiku (incidente în haiku). Cele mai multe grupuri angajate în haiku au discutat pe larg acest eseu şi au subliniat absenţa cunoştinţelor în domeniul haiku al autorului, Kuwabara.

Această teorie Daini Geijutsu  ar fi putut avea succes în momentul respingerii de către Shiki a haiku-ului comun. Ea creează sentimentul, dar nu poate  rupe cu tradiţia premoderna a haiku-ului. Cu toate acestea, ea oferă o oportunitate pentru poeţi să-si revada  poziţia lor vis-à-vis de acest poem.

            5.2 « Kongen Haiku » (Haiku esenţial) şi grupul Tenrô (1948-)

Seishi Yamaguchi, după plecarea de la Hototogisu, în 1935, s-a alăturat revistei Ashibi la Shûôshi, şi a inaugurat un nou mod de a scrie haiku. În 1948, în urma unei dispute literare Seishi abandonează Ashibi şi creează revista Tenrô împreună cu poeţii mişcării Shinko Haiku : Sanki Saito, Fujio Akimoto, Seito Hirahata, Sosho Takaya, Akira Mitani şi elevii lor, Takako Hashimoto şi Fuyuichirô Enomoto (1913-1982). Pe de altă parte, Koi Nagata (1900-1997), Hakko Yokoyama, Hideo Kanda (1913-1993), Onifusa Sato (1919-2002) şi  Kin’ichi Sawaki (1919-2001) s-au alăturat grupului Tenrô. Zeci de poeţi importanti ai mişcării Shinko Haiku se vor alinia revistei Tenrô.

În primul număr al revistei, Seishi sugerează că ar trebui să se caute Kongen,  esenţa haiku-ului şi acest cuvânt devine un slogan. Fiecare membru încearcă să scrie un haiku esential după propria lui înţelegere  şi foloseşte modalităţi diferite ale haiku-ului modern, care tinde spre  o profunzime mai mare a reflexiei.

Nu se poate ameliora
o parte a curcubeului
în acest mod
(Seishi Yamaguchi)

6 – Perioada de avangardă (1950-1970)

            6.1 Socialismul în haiku (1955-)

Ideea că conceptele socialiste ar trebui să fie, de asemenea, exprimate în haiku a fost susţinută înainte de război de mişcarea de haiku proletară în Shinko Haiku. Sub influenţa ideilor liberale din perioada post-război gândirea socialistă şi expresia politică se îndreapta spre haiku. Când Kin’ichi Sawaki, în 1954, susţine în revista Kaze (Kin’ichi Sawaki, Kohei Haraka, 1919-2004, Murio Suzuki, 1919-2004 şi Tsuguo Ando, ​​1919-2002) necesitatea unei ideologii socialiste în haiku. Tota Kaneko o aprobă şi se deschide o dezbatere în lumea haiku despre socialism. În timp ce poeţii din Ningen tankyû-ha (scoala de cercetare umanistică) sunt în căutarea caracterului socialist al fiinţelor umane, poeţii de stânga din revista Haiku-jin promovează tema muncii şi a locurilor de muncă în haiku .

Calea lactee…
curge traversând
o ţară muntoasă
(Kin’ichi Sawaki)

6.2 Mişcarea haiku-ului de avangardă (după 1960)

În anii 1955-1964, Japonia lasă în urmă confuzia de după război şi cunoaşte o puternică creştere economică şi socială. În acelaşi timp, neclaritatile din societatea japoneză cresc, din cauza războiului american în Vietnam şi de problemele ce apar în viaţa de zi cu zi prin Tratatul de securitate SUA-Japonia. Confruntată cu aceste evoluţii, mişcarea de avangardă haiku caută noi oportunităţi pentru haiku-ul celei de a  doua jumătăţi a secolului al 20-lea. În literatură,  în timpul erei Showa (1926-1989), atât spiritual cât şi real, oamenii nu puteau munci sau exista independenţi de relaţia lor cu societatea. Două atitudini au rezultat din  aceste dinamici sociale: o încercare de raportare pozitivă la societate, şi cealaltă, care  încearcă să se separe de societate şi să păstreze frumuseţea poetică în opera sa. Reviste, cum ar fi Kaitei, Hyoron Haiku, Nawa, Junana-on-shi  si Genjitsu Mikan îşi dezvoltă propriile haiku-uri de avangardă. Sunt două abordări tipice in această epocă. În timpul dezbaterii privind socialismul în haiku în 1955, Kaneko Tota oferă Haiku Zôkei-ron (metoda de construcţie a haiku-ului). El a sugerat că noul haiku  ar trebui să fie construit plecând din interiorul său, dar în raport  cu societatea. Poeţii care acceptă această  idee a lor se reunesc în jurul revistei Kaitei, fondată în 1962. Aceştia sunt  Haruto Kuma (1915-1990), Kineo Hayashida (1924-1998), Ashio Hori (1916-1993), Futoshi Anai (1926-1997), Sunao Inaba (1912-1999), Mikajo Yagi (1924-), Kan’ichi Abe (1928-), Ryô Shimazu şi altii.

Un alt grup de avangardă activ este şcoala numită "artistică", care efectuează cercetări asupra esteticii de exprimare în haiku. Takyanagi Shigenobu (1923-1983), poetul principal al şcolii, a creat revista Bara în 1952, regrupându-i pe Kakio Tomizawa, Takajo Mitsuhashi, Toshi Akao (1925-1981), Shigeo Washizu. Folosind metodele de simbolismului şi ale suprarealismului francez, şi, uneori, frumuseţea operelor  clasice japoneze literare, el exprimă sentimentul de criză al epocii, pentru a dezvolta spiritul de la începutul mişcării "Shinko Haiku," plecând de la  propriile principii estetice. Revista Bara devine Hyoron Haiku, cu noi membri: Soshu Takaya, Koi Nagata (1900-1997), Toshio Mitsuhashi, Ikuya Kato (1929 -), Kanseki Hashi (1903-1992), Sonoko Nakamura (1913-2001) şi Akira Mitani.  Shigenobu Takayanagi publică haiku-urile sale în patru linii, precum tagyô gaki (formă cu multe linii), contrar formei cu o singură linie japoneză convenţională, şi încearcă să utilizeze cuvinte care se consolidează reciproc sau rezonează între ele într-o formă mai frumoasă.

Cele două şcoli de haiku de pionierat scriu haiku-ul lor într-o formă fixă. Totodată, fiecare încearcă să utilizeze în mod liber, haiku-ul fără sezon. Acest stil se  dezvoltă bine şi, în acest sens putem spune că mişcările  haiku-ului de avangardă au deschis noi posibilităţi în stilul  haiku.

Apune soarele ...
cuvintele cheamă
un lanţ muntos           
(Shigenobu Takayanagi)

            6.3 Asociaţii de haiku (A doua jumătate a secolului)

Gendai Haiku Kyôkai (asociatia de haiku modern) a fost fondată în 1947 de către Sanki Saito, Ishida Hakyô, Hideo Kanda şi altii. Membrii fondatori au fost  38 de poeţi la care s-au adaugat şi alţii mai tineri.  În 1961, ca urmare a dezacordului diontre  reformatori şi cei din  vechea şcoală, cei mai mulţi  dintre conservatori s-au dus şi au creat Haijin Kyôkai (Asociaţia poeţilor de  haiku).

Plecând de acolo, Gendai Haiku Kyôkai acceptă orice stil de haiku, inclusiv stilul tradiţional al poeţilor care au ramas, haiku-ul fără a sezon şi formele libere. Din contra, noul Haijin Kyôkai admite numai forma fixă tradiţională cu cuvinte de sezon. Apoi, în 1987, Nihon dento Kyôkai Haiku (asociatia de haiku japonez clasic) a fost creata de poeţii veniti de la Hototogisu care au luat distanţă faţă de asociaţiile precedente şi care practică Kacho fuei (Frumuseţea naturii), recomandată de Kyoshi. Cele trei asociaţii s-au dezvoltat pe baza propriilor obiective şi au primit mulţi membri astăzi.

În ceea ce priveşte jurnalele de haiku comerciale, Haiku Kenkyu a fost  publicat pentru prima dată în 1934. În 1952, este creat Haiku. Ambele există şi astăzi. Dezvoltarea acestor jurnale, de asemenea, a contribuit, de asemenea, la dezvoltarea haiku-ului mondial.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu