Primele preocupări ale românilor pentru cunoaşterea poeziei nipone datează din secolul al XIX-lea.

Adevărata deschidere pentru promovarea haiku-ului este ecoul apariţiei lucrării lui Florin Vasiliu, lucrare cu titlul Interferenţe lirice. Constelaţia Haiku. Ea este o lucrare teoretică, dar cu multe exemple, despre poezia niponă.

În martie 1990, Florin Vasiliu fondează revista de interferenţe culturale româno-japoneze HAIKU.

Societatea Română de Haiku ia fiinţă în martie 1991.



luni, 15 mai 2023

Prezentare de carte: Tumultul Apelor


Volumul antologic Hoinar prin lume – Fotohaiku vol. III – „Tumultul apelor” al distinsei scriitoare Cornelia Atanasiu, apărută la Editura Societăţii Scriitorilor Români, din Bucureşti, 2022, este o apariţie editorială deosebită.

Precum neliniştea vântului ce învrăjbeşte valurile calme ale mării, sau poate din preaplinul substanţei lor energetice adunate din izvoarele râurilor firave ale munţilor - arca cuvintelor „smucită” de zgomotul subţire al ideilor capătă strălucire între coperţile acestei cărţi interesante, aparte, chiar inefabile pentru o antologie.

Este „O carte a căutărilor (…), este ocazia de fi vizitat de inspiraţia, care îţi fură liniştea”- aşa cum subliniează însăşi autoarea,  către cititor.

În „Cuvântul pentru început – Pe firul apelor” autoarea „desluşeşte” cititorului forţa şi tehnica de a mânui cheia, care deschide monumentala uşă a unui panteon al virtuţiloromeneşti, în a edifica cu frumuseţeşiinteligenţă „tumultul  apelor” din viaţa noastră a tuturor.

Într-o viziune cu totul originală, sub pretextul „fotohaiku”, fiecare autor antologat a avut libertatea de a-şi exprima, adâncul şi amploarea sentimentelor, prin diverse mijloace prozodice nu numai prin fotohaiku.Există în expozeul fiecărui autor un ansamblu de sentimente conservate în valorosul său tezaur: superbe peisaje, imagini, întâmplări, memorabile s-au mai puţin importante; scurte aspecte de viaţă, aparent neimportante,dar, care, lasă-n spaţiul lăuntric al sufletului o urmă de caldă lumină. Pe lângă toate acestea, există tipărită în litera sufletului unor autori fiorul de argint al exegezei pragmatice.

Această libertate, în ansamblul volumului, colorezăconţinutul cuvântului „antologie” cu harul sentimentului de dragoste al expozeului scriitoricesc al fiecăruia, pe aripa libertăţii la iubire, pentru a edifica puterea şisfinţenia energetică a cuvântului scris.

Iată dar, cum se înscrie aceasta chiar și în titluri:„Yushi și TenshiSakai, Fotohaiku în familie”; „Arborele sacru al poeziei româneşti”, „Poemul haiku în România” (Vasile Moldovan); „Note de drum” (Dumitru Roşu); „Marea în toate anotimpurile vieţii”, „Întâlnire cu mările sudului, la senectute”, „Întâmplări cu sfârşitneaşteptat” (Leţiţia Lucia Iubu);Le Mont Saint Michel”, „Haihui prin lume”, „Şitotuşi marea ”(Magdalena Dale); „Apa desflorită din păduri” (Alexandru Pătrulescu); „Apa, seva vieţii, sculptor binecuvântat”, „Îmi amintesc bine, cuvintele…”, „Timpul şi-a văzut de treaba lui”, „Întâlnirea cu haku-ul” (Eugenia Enea); „La Constanţa”, „A 55-a ediţie  a Festivalului Crizantema de Aur – Târgovişte”, (Nicolae Eugen Atanasiu);  „Colecţionar de clipe”, „Pârâul”, „Prin anii 80”, „Iubirea de oameni”, „Ţăranii”, „Doar o întrebare”, „Frumoasa necunoscută - Poezia” (Cornelia Atanasiu); „Pictor şi scriitor” (Victoria Fătu Nalaţiu); „Prezenţe-corespondenţe-conexiuni: Florin Vasiliu, Vasile Smărăndescu, Emil Burlacu, Mitică Detot, Bujor Stănescu, Ştefan Teodoru, Titus Popescu, Stelian Apostolescu, Nicolae Gafton” (Cornelia Atanasiu)…

Numai această enumerare, de mai sus, încheagă gândul acela că: a „antologa” din creaţia unui mănunchi de autori, în jurul unei idei scriitoriceşti, este precum un grup de credincioşicare au rostit, în acelaşi timp, aceeaşi rugăciune, către Bunul Dumnezeu. Fierbinte rugă pentru mintea, inima şi sufletele tuturor oamenilor, de a conştientiza, a respecta şi a iubi extraordinara-I Creaţie, prin milenara artă sacră a cuvântului, materializat în hieroglifele şi/sau fotogramele unui alfabetal tuturor inimilor învăluite de dragoste.

 Alexandru Patrulescu 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu