-Poeme haiku-
Valentin Nicoliţov
Poetul Matei Cristian a debutat în literatură în anul 2002 cu un volum de poezii întitulat Într-o
margine de gând la Editura Amurg Sentimental. La aceeaşi editură a fost
selecţionat în două antologii de poezie. În anii ce au urmat şi-a probat
poeziile trimitandu-le la mai multe
reviste şi la câteva concursuri. I-am citit poeziile publicate în acel volum şi
am descoperit un poet sensibil, original şi talentat.
În ultimii ani a făcut cunoştinţă cu poemul haiku, fiind
atras de această formă de poezie de sorginte niponă. După ce s-a documentat indelung
asupra regulilor acestui poem a început
să scrie şi haiku. În anul 2022 a devenit membru al Societăţii Române de Haiku
debutând şi în revista Haiku cu o selecţie de opt poeme haiku şi trei poeme
senryu. Acum autorul a reuşit să
realizeze prima sa carte de poeme haiku, întitulată Aşteptând să vii/Waiting for you to come
Poemele haiku
Citindu-i cartea cu deosebită atenţie am fost impresionat de
calitatea multor poeme. Ele exprimă teme clasice ale haikuului: despre iubire, speranţă, dar şi despre singurătate.
Poetul abordează cu multă
sensibilitate iubirea din mai multe ipostaze realizând poeme remarcabile. În
aşteptarea iubitei contemplă de unul singur frumuseţea bolţii cereşti.
Privind stelele,
regret că tu nu eşti
acum lângă mine
Iată încă un poem remarcabil despre iubire:
Prima iubire-
a rămas în vechiul parc
doar banca goală
Chiar si titlul acestui volum Aşteptând
să vii a fost inspirat de un poem haiku de iubire:
Aşteptând să viia
în locul tău pe bancă
o frunză uscată
În locul de pe bancă unde îşi aşteaptă
iubita, poetul găseşte deocamdată o frunză uscată adusă de vânt pe care o priveşte nostalgic. Dar această frunză are o capacitate magică: ne
ajută să intrăm în farmecul poeziei sale.
Deşi suubiectele despre singurătate
şi speranţă sunt tratate simplu ele ne
arată natura complexă a firii omeneşti:
Toamnă târzie –
deschizând uşa casei
intră doar frunze
Aşteptând poate o scrisoare de
la cineva drag poetul este cu ochii pe poarta de la drum să observe venirea
poştaşului, ba chiar se duce din când în când să controleze dacă nu cumva în
cutie a apărut vreun mesaj.
Scârţâie poarta..
dar în cutia poştei....
numai fulgi de nea
Aspectele simple din viaţa de
zi cu zi ale existenţei umane sunt redate cu cu mult talent
Casă de vânzare –
Uşa coliviei
Larg deschisă
Singurătatea unei case goale este accentuată şi mai mult
prin adăugarea imaginii coliviei cu uşa deschisă larg din care şi pasărea a
plecat. Această imagine creşte puterea
de sugestie a poemului, singurătatea devine totală, ne imaginăm că acea casă poate
fi urmărită chiar şi de un blestem. În casa ce se va vinde a rămas drept martoră a fostei existenţe doar colivia goală a unei păsări care a trăit şi a
cântat poate în mijlocul unei familii. În
numai trei versuri se derulează o întreagă poveste deoarece puterea de sugestie
a acestui poem este deosebit de puternică..
Un alt poem despre singurătate care face acest
sentiment şi mai acut:
Bătrân la azil -
o candelă luminând
poza soţiei
Povestea e simplă, dar tragică: un bătrân îşi trăieşte ultimele
zile într-un azil, doar cu amintirile ce
i-au rămas. Anii au trecut, este bolnav, a pierdut totul în viaţă, nu mai are pe nimeni apropiat.
Privindu-i poza luminată de licărul
candelei îşi aminteşte de anii fericiţi cu soţia care a plecat pentru
totdeauna. O singurătate mai mare nu cred că ar putea fi redată mai bine într-un poem de numai 17 silabe conferindu-i o putere de sugestie nemaiîntâlnită.
Avantajul poetului este ca intr-o
astfel de noapte, în singurătate, plutind într-o barcă pe apă,starea de izolare faţă de lume il face să intre mai uşor
în legătură cu marele Cosmos în Calea
Lactee.
Noapte senină -
unda vâslei clatină
Calea Lactee
În unele poeme din carte apar referiri la aspecte
contemporane ale lumii şi la dramatismul vieţii actuale, şi mă refer mai ales
la poemele despre refugiaţi :
Control la vamă -
în lumina lanternei
mica fugară
Refugiaţii -
o păpușă căzută
aproape de ţărm
În aceste poeme poetul este în ipostaza oricărui om care vrea să ajute oamenii necăjiţi ce fug
din calea războiului.
Poemele senryu
Se pare că
poeţii români sunt atraşi de poemul senryu mai ales din două motive:
-Senryul
păstrează prozodia haikuului, cu cele trei
versuri in 17 silabe, sub forma cunoscută de 5-7-5.
-Senryul renunţă uşor la multele reguli obligatorii
existente în haiku,(chiar şi la kigo), păstrând modul critic şi ironic în
care este prezentata realitatea
înconjurătoare, rezultatul fiind urmărit
doar ca să ne descreţească frunţile şi
să ne aducă un zâmbet pe chip.
Se
pare că este aproape o regulă ca orice poet de haiku să încerce să scrie deci
şi poeme senryu. Poetul Matei Cristian adoptă şi el această regulă introducând în volumul său câteva poeme
senryu interesante. Nu sunt prea multe, dar sunt de calitate. Iată o temă
referitoare la avocaţi:
Prima zi cu ger
avocatul bagă mâna
în propriul buzunar
O
altă temă interesantă în senryu, destul de des întâlnită la mulţi poeţi romani
este soacra. Reamintesc aici un poem senryu scris de poetul Dan Doman pe
această temă care a ajuns senryu de
referinţă în literatura noastră.
Pomul de Crăciun –
până şi soacra pare
mai bună sub el
Poetul
Matei Cristian atacă si el cu succes
tema soacrei având unele
nedumeriri faţă de comportamentul acesteia:
Găteşte soacra –
cum a folosit la curcan
o sticlă de coniac?
Dar
nedumerirea sa este doar de faţadă
deoarece poetul nostru practică uneori şi el
acest dezmăţ bahic, de aceea devine autocritic şi mai înţelegător cu
soacra:
Haijin
la lucru -
pe foaia goală
se scurg
câţiva stropi de
vin
În
încheiere trebuie să observ că există în carte şi câteva poeme care se apropie mai mult de
pasteluri decât de poemul haiku, fiind poeme despre natură. Dar ele demonstrează odată în plus talentul poetului Matei Cristian,
fiind foarte sugestive prin fineţea cu care
este redată frumuseţea naturii înconjurătoare. Ne-au plăcut, dar nu ne
referim la ele aici. Important este un lucru: Matei Cristian a realizat o carte de haiku care place
cititorului avizat atât prin tematica aleasă cât şi prin respectarea
principalelor reguli estetice ale acestui poem. Îi urăm succes în continuare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu