Primele preocupări ale românilor pentru cunoaşterea poeziei nipone datează din secolul al XIX-lea.

Adevărata deschidere pentru promovarea haiku-ului este ecoul apariţiei lucrării lui Florin Vasiliu, lucrare cu titlul Interferenţe lirice. Constelaţia Haiku. Ea este o lucrare teoretică, dar cu multe exemple, despre poezia niponă.

În martie 1990, Florin Vasiliu fondează revista de interferenţe culturale româno-japoneze HAIKU.

Societatea Română de Haiku ia fiinţă în martie 1991.



duminică, 26 octombrie 2025

Miresmele anotimpurilor / Fragrances of the seasons de Constantin Stroe


 MIRESMELE ANOTIMPURILOR*

-Poeme haiku-

Ana DROBOT

 

            La poetul Constatin Stroe, deși haikuul pare obiectiv și neutru, el are și un nivel personal, vizibil prin temele, imaginile și referințele proprii. Ca orice poet liric, autorul de haiku are un univers poetic propriu, exprimat printr-un limbaj indirect. Haikuul nu folosește figuri de stil clasice, ci indicii care sugerează atmosferă, stări afective și asocieri legate de anotimpuri, tradiții, locuri sau persoane dragi.

Asocieri afective între obiecte, experiențe și episoade ale vieții sunt prezente în poemul:

Cânt de gramofon -/ bunica-şi aminteşte/ de tinereţe.

Într-un alt poem, dintr-un loc asociat cu basmele copilăriei, gura sobei devine un loc asociat cu amintirile, și ele fiind precum nişte poveşti, ale vieții proprii din alte timpuri:

La gura sobei -/ locul cu cele mai/ multe amintiri.

Fiecare anotimp este o mireasmă, este ceva efemer, care ne rămâne și nouă, cititorilor, întipărit în amintire. Miresmele sunt doar un pretext pentru deschiderea noastră către un alt mod de percepție. Naturii îi este atribuită o empatie cu trăirile fiinţei umane. Astfel, lalelele se pleacă în fața unor evenimente din viață umană:

Candele-n altar -/ lalele aplecate/ a smerenie.

Parfumul anotimpurilor devine parfumul amintirilor de demult, atent păstrate:

Lada de zestre -/ printre vechile haine/ parfumul bunicii.

Volumul de față ne provoacă să ne schimbăm perspectivele asupra poemului haiku. Acesta nu interzice orice întoarcere către trecut.

Efemerul și reflecțiile asupra efemerității vieții duce haikuul spre alte zone, spre zona unui poem filozofic. Un poem haiku poate fi mult mai mult decât o sumă de simple imagini și senzații:

Păpădiile/ tot ca viaţa omului-/ dangăt de clopot.

Păpădiile suflate de vânt nu pot fi decât precum viața omului, care ne dă uneori impresia că pur și simplu se risipește ca și când nu ar fi fost. Dangătul clopotului cititorul îl simte ca și cum ar scutura păpădiile prin sunetul său.

În poemul haiku o varietate de sentimente se pot exprima indirect. În poemul următor simțim clar o stare de ghidușie, printr-o aluzie poznașă la poemul lui Matsuo Basho:

Liniştea broaştelor/ tulburată de-o piatră.../ copilul râde.

Aceeași stare de ghidușie regăsim şi în poemul:

Teiul înflorit -/ dar parfumul vecinei / trece prin gard. Ademenitoare, vecina îi atrage, în mod jucăuș, atenția celui care observă scena. Dragostea e parte din experiența vieții, iar natura participă și ea, intensificând-o și prezentând-o pentru cititori în toată intensitatea ei:

Apa de izvor.../ oricât de rece nu stinge/ focul inimii.

În mod surprinzător, poemul haiku se desprinde uneori de realitatea imediată, prin oglindirea în apă:

De la fântână/ bunica în găleată,/ aduce luna. Simțul artistic este văzut în poeme care creează o nouă percepție asupra lumii prin juxtapunere, sau prin îmbinarea celor două părți ale poemului: Joacă de fluturi/ în cartierul meu - / puful plopilor.

Puful plopilor e comparat, indirect, cu fluturi care zboară jucăuș. Rolul poetului de haiku este acela de a oferi o altă viziune asupra realității, sau de a ilumina cititorii, oferindu-le o altă înțelegere a realității înconjurătoare:

Poemul haiku -/ lumina din sufletul/ poetului.

Poemele haiku pot fi privite şi precum nişte imagini dintr-un album. Poetul face un exercițiu de introspecție răsfoindu-și propria carte:

Recitându-mi cartea,/ îmi revăd copilăria/ ca într-un film.

Cititorii sunt invitați să răsfoiască poveștile sugerate de fiecare haiku, unde imaginile din natură și viața omului se împletesc cu reflecții filozofice și stări emoționale. Autorul își exprimă, indirect, trăirile personale, iar cititorii sunt îndemnați să reflecteze la propriile experiențe. Volumul devine astfel o ocazie de a-l cunoaște pe autor și, totodată, de a explora propriul univers interior, sub pretextul observării anotimpurilor.

(*Constantin STROE - MIRESMELE ANOTIMPURILOR-Haiku, Editura U.Z.P.R.. Bucureşti, 2025)

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu