de ANA DROBOT
Volumul de poeme haiku Vară indiană al poetului
Alexandru Emil Mărin ne invită la o meditație asupra timpului, naturii și
trecerii prin etapele vieții. Titlul sugerează un anotimp al melancoliei senine
– toamna târzie, când căldura verii pare să mai dăinuie pentru o clipă. Vară indiană devine astfel o
metaforă a maturității, a echilibrului interior și a reflecției asupra
trecerii, dar și o expresie a dorinței de a prelungi frumusețea vieții, chiar
și atunci când se bănuie apropierea finalului
acesteia.
Structura volumului — fiecare poem fiind
numerotat — sugerează o împărțire a timpului în momente dense, concentrate,
asemenea unui jurnal liric în care emoțiile nu sunt exprimate direct, ci prin
imagini poetice. Natura devine un cod prin care poetul comunică stările
sufletești, iar cititorul este invitat să le descifreze.
Îngândurare
–
scrisorile
iubitei
mi-ard
degetele
Singurătate
–
aleargă
printre ramuri
ecouri
Aceste poeme surprind intensitatea
iubirii și fragilitatea amintirii. în timp ce reflectă dorința de introspecție
și dialogul interior.
Merii
în floare –
până
și omizile
se
retrag sfios
Salcâmi
înfloriți –
uitate
pe poliță
Chanel
și Dior
Iar cele două poeme haiku de mai sus pun în contrast frumusețea
naturii în contrast cu artificialitatea lumii moderne, accentuând preferința
poetului pentru simplitate și autenticitate.
Tema iubirii revine şi ea sub multiple
forme. Iată un exemplu...
Calea
Lactee –
urmele
pașilor mei
până
la tine
În acest poem dragostea capătă dimensiuni cosmice, iar în poemul următor ea
devine legătura dintre pământesc și celest.
Ochii
iubitei –
două
stele mai puțin
pe
cerul nopții
În alt poem autorul surprinde distanța
și speranța fragilă a apropierii.
Singurătate
–
între
mine și tine
doar
curcubeul
Volumul surprinde și unele momente de reflecție asupra timpului și memoriei. În acest poem întoarcerea fizică se transformă într-o revenire la sine...
Trenul
în gară –
mi
s-au întors din vacanță
amintirile
Următorul poem marchează suspendarea
timpului, amintirile devenind singurul loc unde „eternitatea” mai poate fi
atinsă
Eternitate
–
fără
de ace și cadran
ceasul
bunicului
Copilăria, familia și moștenirea
afectivă sunt evocate cu tandrețe:
Crepuscul
cețos –
bunicul șterge geamul
cu dosul hainei
Acest poem redă o scenă
simplă, dar încărcată de magie, unde gesturile cotidiene ale bunicului capătă
valoare mitică.
În următorul
poem toamna vieţii se referă atât la om cât şi la natura din jurul său
Tablou de toamnă -
pe bănci pensionarii
frunzele pe alei
Şi în finalul volumului poetul ne readuce tema efemerității verii și a
trecerii tinereții:
Sfârșit
de vară –
numai
două petunii
în
ierbarul tău
Poemul sugerează selecția afectivă a
amintirilor, păstrarea esenței și renunțarea la prisos.
Prin Vară indiană, Alexandru Emil Mărin reușește să transpună
într-un limbaj concentrat și delicat complexitatea trăirilor umane – iubirea,
singurătatea, nostalgia și speranța. Haikuurile sale sunt meditații asupra
clipei și a sensului existenței, invitând cititorul la o contemplare senină a
vieții.
În ansamblu, volumul devine o formă de
jurnal spiritual, o trecere lină de la vară la toamnă, de la tinerețe la
maturitate, de la efemer la etern. „Vara indiană” este, de fapt, o vară a
sufletului – o stare de calm, frumusețe și reflecție care prelungește, în poezie,
lumina verii dincolo de granițele timpului.
(*Alexandru Emil-Mărin - VARĂ INDIANĂ.Poeme haiku. Editura Amanda Edit, Sinaia, 2019).

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu